Bagi merekodkan waktu kematian, perakuan pakar perubatan
hendaklah diterimapakai dan dicatatkan dalam Sijil Kematian.
Keterangan/Hujah:
1.
Bagi kes ahli-ahli keluarga yang meninggal secara serentak
yang tidak dapat ditentukan siapa meninggal terlebih dahulu dalam kejadian
kapal karam, kebakaran, tertimbus dalam runtuhan, kemalangan jalan raya dan
sebagainya, Jumhur Fuqaha’ kecuali mazhab Hanbali berpendapat bahawa mereka itu
tidak saling mewarisi antara satu sama lain kerana syarat pewarisan ialah waris
(al-warith) hendaklah masih
hidup sewaktu kematian orang yang yang mewariskan (al-muwarrith) sedangkan dalam kes kematian
serentak syarat tersebut tidak dipenuhi. Dalam kejadian tidak dapat ditentukan
siapa yang mati terlebih dahulu di kalangan ahli keluarga, maka mereka tidak
saling mewarisi antara satu sama lain.
2.
Berdasarkan pendapat Jumhur Fuqaha’, harta pusaka si mati
dibahagikan kepada waris-waris yang hidup tanpa mengambil kira bahagian ahli
keluarga yang mati bersamanya. Sebagai contoh: sekiranya dua (2) orang adik
beradik meninggal dunia secara serentak dalam kebakaran. Setiap seorang
daripada mereka meninggalkan wang simpanan berjumlah RM90,000 beserta seorang
ibu, seorang anak perempuan dan seorang bapa saudara sebelah bapa (‘am).
3.
Menurut pandangan Mazhab Hanafi, Maliki dan Syafi’i, harta
tersebut akan diwarisi oleh ibu dan anak-anak perempuan mereka tanpa mengambil
kira bahagian saudara yang meninggal bersama. Dalam hal ini, anak perempuan
mereka akan menerima ½ atau RM45,000 setiap seorang manakala ibu akan mendapat
1/6 atau RM15,000 daripada jumlah wang simpanan anak pertama dan anak kedua.
Manakala selebihnya iaitu RM30,000 akan diperolehi oleh bapa saudara sebelah
bapa mereka sebagai ‘asabah yang mengambil lebihan harta pusaka.
4.
Dar al-Ifta’ Mesir telah mengeluarkan fatwa bagi kes
kematian serentak melibatkan ahli keluarga dengan menyatakan bahawa ahli
keluarga berkenaan tidak mewarisi antara satu sama lain.
5.
Dalam isu pewarisan bagi kes kematian serentak ini,
pandangan Jumhur Ulama’ lebih fokus berbanding dengan yang lain di mana Jumhur
menetapkan bahawa mereka tidak saling mewarisi antara satu sama lain dan harta
pusaka si mati akan dibahagikan kepada waris-waris yang hidup tanpa mengambil
kira bahagian ahli keluarga yang mati bersamanya.
6.
Jawatankuasa boleh mengambil pandangan Jumhur dalam
menentukan hokum kerana ia berdasarkan kepentingan dan maslahah umat Islam
Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to FacebookShare to Pinterest
No comments:
Post a Comment